Módszerek és elméletek 1.

Methods and theories 1.


ELTE, 2019. tavaszi félév
Oktató: Biró Tamás
BTKD-TÖ-HB-1, BMA-HEBD-306.
Hétfő 8.30–10.00

Ugrás az irodalomra.

Kurzusleírás:

Beharangozó.
Leírás a tanszéki honlapon.
Előzetes szillabusz.
Követelmények.
Javasolt irodalom.
Akadémiai műfajok jellemzése.

Tematika (heti bontásban):

Febr. 18. Bevezetés.
Prezentáció 1.
 
Febr. 25. Tudományfilozófia 1.
J. W. Rogerson, ‘Old Testament’, in: J. W. Rogerson and Judith M. Lieu, The Oxford Handbook of Biblical Studies (Oxford University Press, 2006), pp. 5-26. [01.4.Oxf. 1.] Link.
Prezentáció 1.
 
Márc. 4. Tudományfilozófia 2.
Colin Renfrew és Paul Bahn, Régészet: Elmélet, módszer, gyakorlat (Osiris Kiadó, 1999/2005), pp. 11-16. (Bevezetés: A régészet természete és céljai, ford. Dezső Tamás). [10.Ren.9.] Link.
Prezentáció 1.
 
Márc. 11. Galit Hasan-Rokem, ‘Jewish folklore and ethnography’, in Martin Goodman (ed.), The Oxford Handbook of Jewish Studies(Oxford University Press, 2002)pp. 956-974. [01.5.OHJS.1.] Link.
Prezentáció 2.
 
Márc. 18-25. Michael Stausberg, ‘There is life in the old dog yet: An introduction to contemporary theories of religion’, in: idem (ed.), Contemporary Theories of Religion: A Critical Companion (Routledge, 2009), pp. 1-21. [12.Sta.1.] Link.
Prezentáció 3.
 
Ápr. 01. István Czachesz and Risto Uro, ‘The cognitive science of religion: A new alternative in Biblical studies’, in: István Czachesz and Risto Uro (eds.), Mind, Morality and Magic: Cognitive Science Approaches in Biblical Studies (Acumen, 2013), pp. 1-14. [12.2.Cza.1.] Link.
 
Ápr. 08. Ronald Wardhaugh, Szociolingvisztika (Osiris-Századvég, 1995), pp. 9-24. [11.War.1.] Link.
 
Ápr. 15. Robert W. Murray, ‘The early history of historical phonology’, in: Patrick Honeybone and Joseph Salmons (eds.), The Oxford Handbook of Historical Phonology (Oxford University Press, 2015), pp. 11-31. [11.Hon.1.] Link.
 
Ápr. 29. Claire Warwick, ‘Building theories or theories of building? A tension at the heart of digital humanities’,
in: Susan Schreibman, Ray Siemens and John Unsworth, A New Companion to Digital Humanities (Wiley Blackwell, 2016), pp. 538-552. Link.
 
Máj. 06. Andy Field, Discovering Statistics Using SPSS (3rd edition) (Sage, 2009), pp. 1-30 (Chapter 1: ‘Why is my evil lecturer forcing me to learn statistics?’). Link.
 
Máj. 13. André Burguiere: A történeti antropológia.
In: Sebők Marcell (ed.): Történeti antropológia (Replika Kör, Budapest, 2000), pp. 49–72. Link.
 

 


Irodalom

J. W. Rogerson, ‘Old Testament’, in: J. W. Rogerson and Judith M. Lieu, The Oxford Handbook of Biblical Studies (Oxford University Press, 2006), pp. 5-26. [01.4.Oxf. 1.] Link.

Colin Renfrew és Paul Bahn, Régészet: Elmélet, módszer, gyakorlat (Osiris Kiadó, 1999/2005), pp. 11-16. (Bevezetés: A régészet természete és céljai, ford. Dezső Tamás). [10.Ren.9.] Link.

Galit Hasan-Rokem, ‘Jewish folklore and ethnography’, in Martin Goodman (ed.), The Oxford Handbook of Jewish Studies (Oxford University Press, 2002) pp. 956-974. [01.5.OHJS.1.] Link.

Michael Stausberg, ‘There is life in the old dog yet: An introduction to contemporary theories of religion’, in: idem (ed.), Contemporary Theories of Religion: A Critical Companion (Routledge, 2009), pp. 1-21. [12.Sta.1.] Link.

István Czachesz and Risto Uro, ‘The cognitive science of religion: A new alternative in Biblical studies’,
in: István Czachesz and Risto Uro (eds.), Mind, Morality and Magic: Cognitive Science Approaches in Biblical Studies (Acumen, 2013), pp. 1-14. [12.2.Cza.1.] Link.

István Czachesz and Gerd Theissen, ‘Cognitive Science and Biblical Interpretation’,
in: R. Nikolsky, I. Czachesz, F. S. Tappenden and T. Biró, Language, Cognition, and Biblical Exegesis: Interpreting Minds (Bloomsbury, 2019), pp. 13-39.

Ronald Wardhaugh, Szociolingvisztika (Osiris-Századvég, 1995), pp. 9-24. [11.War.1.] Link.

Robert W. Murray, ‘The early history of historical phonology’, in: Patrick Honeybone and Joseph Salmons (eds.), The Oxford Handbook of Historical Phonology (Oxford University Press, 2015), pp. 11-31. [11.Hon.1.] Link.

Claire Warwick, ‘Building theories or theories of building? A tension at the heart of digital humanities’,
in: Susan Schreibman, Ray Siemens and John Unsworth, A New Companion to Digital Humanities (Wiley Blackwell, 2016), pp. 538-552. Link.

Andy Field, Discovering Statistics Using SPSS (3rd edition) (Sage, 2009), pp. 1-30 (Chapter 1: ‘Why is my evil lecturer forcing me to learn statistics?’). Link.